Teodor Baconschi: Reforma statului nu va fi corect finalizata fara reforma PD-L (22 aprilie)

de FCD

| 0 Comentarii

1. Va numarati printre contributorii la motiunea  premierului Emil Boc. Avand in vedere ca sunt trei candidati la sefia PD-L ce v-a determinat sa-l sustineti pe premierul Emil Boc?
 
Primul argument este acela ca fac parte din echipa guvernamentala a premierului. Mi-am exprimat constant solidaritatea cu el atât ca ministru, cât şi ca om din partid. Pur si simplu este vorba de un capital, sper reciproc, de incredere. Apreciez onestitatea lui Emil Boc si rezultatele sale in promovarea reformei statului. Mi se pare insa ca reforma statului nu va fi corect finalizata daca nu va fi insotita si de reforma PD-L.
 
In acelasi timp am contribuit la textul motiunii premierului. Ma bucur totodata ca in toate cele trei motiuni exista elemente crestin-democrate, ceea ce demonstreaza ca PD-L incepe sa se comporte ca un partid popular si isi ocupa cu mai mult aplomb propria nisa.
 
2. Ati avut in vedere o pozitie pentru sefia PD-L. Ce considerati dumneavoastra ca aduceti partidului ca plus valoare pentru a va impulsiona colegii sa va voteze?
 
Am un parcurs profesional si de intelectual public punctat cu foarte multe experiente utile. Reprezint destul de bine societatea civila din Romania si electoratul de dreapta. Nu am schelete in dulap, nici afaceri de vreun fel sau altul, nici legaturi cu fostul regim sau cu vechea Securitate. Sunt un om care si-a construit prin propria munca o platforma publica solida si cred ca m-as putea ocupa de structurarea doctrinara a partidului, de relatiile lui externe sau in interiorul Partidului Popular European, de o mai larga si mai vie legatura cu elitele urbane, cu mediul academic, cu societatea civila, pentru ca orice partid mare, confiscat de sarcinile guvernarii, risca sa se intoarca cu spatele la alte prioritati. Or, prin simplul fapt ca de-abia am facut pasul in politica activa, port inca toata agenda societatii civile. Stiu ce asteapta societatea romaneasca, stiu ce nu place la actuala clasa politica; am deci idei clare si oportune de deschidere a partidului astfel incat sa castige in credibilitate si voturi.
 
3. S-a vorbit si de o posibila candidatura la Presedintia Romaniei. Ce planuri de viitor aveti?
 
Pentru moment am de gand sa contribui in partid la obiectivele pe care le-am mentionat. Vreau sa vad cu ocazia Congresului daca acest partid doreste sa se innoiasca sau se va limita la permutari de figuri deja cunoscute. Daca va fi o innoire, pe care alaturi de alte figuri noi o pot ilustra, atunci putem sa construim in continuare si sa articulam un nou proiect pentru PD-L, pentru ca vom avea parghii. Exista o foarte intensa asteptare in opinia publica pentru o forta politica noua. Eu sper ca PD-L e un partid matur  si va putea sa dea dovada de capacitatea necesara de innoire, pentru a putea creste, pentru a obtine sprijin electoral din partea clasei de mijloc si pentru a deveni credibil. Acest lucru se va vedea dupa 15 mai.
 
4. De cand v-ati lansat Fundatia aveti o activitate intensa. Ce actiuni mai pregatiti si cum va ajuta concret Fundatia partidul?
 
In primul rand, Fundatia Crestin-Democrata a participat conceptual la o buna parte din motiunea premierului Boc. Avem actiuni publice periodice, conferinte. Am avut conferinte unde am discutat despre patrimoniu si arhitectura, sau despre implicarea femeilor in viata publica. Vom organiza în curând o conferinta la Sibiu despre biserica si societate. Am de gand sa fac intalniri cu ONG-uri din Republica Moldova in marja unei vizite pe care urmează sa o efectuez acolo. Ne continuam si celelalte proiecte – lansari, publicări de carte (avem o colectie de carte la Curtea Veche), si dorim sa lansam o serie de filiale locale. Am incheiat de curand un acord de colaborare cu fundatia Hanns Seidel, care apartine CSU in Bavaria, deci suntem cat se poate de activi.
 
5. Dupa cazurile Ridzi, Falca, Solomon, Pasat si acum Botis, risca PD-L sa aiba soarta PSD, de a fi etichetat drept un partid de corupti? Ce trebuie sa faca PD-L ca sa recupereze procentele pierdute?
 
PD-L trebuie sa scape de corupti sub orice forma si la orice nivel. De indata ce exista suspiciuni intemeiate, cei in cauza trebuie sa iasa din tablou, pentru ca lumea este exasperata de coruptie iar suspiciunea este un minus pentru orice partid politic. Important este sa nu mai existe prea multe ezitari si sa li se ceara celor care au asemenea acuzatii sa faca pasul inapoi imediat.
 
6. Cum comentati cazul Botis? Dar scandalul Vintu cum il comentati?
 
Cazul Botis e inchis prin demisia ministrului. Am avut o relatie buna in calitate de colegi si am apreciat eforturile pe care le-a facut pentru ca noul Cod al Muncii si Legea Dialogului Social sa fie adoptate. Cred ca a procedat corect, putea sa o faca poate ceva mai devreme, dar in orice caz a procedat asa cum trebuia sa o faca.
 
In cazul Vintu ultimele dezvaluiri sunt infricosatoare la propriu. Imi dau un sentiment de insecuritate civica. Mi se pare ca este foarte grav ce se dezvaluie acolo si mi se pare ca justitia trebuie sa isi urmeze cursul fara niciun fel de ezitare, pentru ca nu putem sa traim intr-o societate europeana amenintati de asemenea practici de tip mafiot.
 
7. Cum a fost afectata imaginea Romaniei in exterior in urma scandalului cu Adrian Severin? Ce semnale ati primit de la oficialii europeni?
 
In convorbirile oficiale pe care le am cu omologii mei, din delicatete, cel putin, nu deschide nimeni subiecte de aceasta natura. Dar, inca o data, un politician acuzat de asemenea lucruri trebuie sa faca un pas inapoi. A te incapatana sa ramai intr-o functie in conditiile in care apar acuzatii de coruptie sau conflict de interese este o greseala pe care o plateste si partidul din care faci parte. Deci ar trebui sa ne obisnuim pur si simplu cu aceasta norma de conduita, in orice situatie de acest fel. Eu cred ca PD-L a aratat in ultima vreme mai multe scrupule in aceasta privinta, o viteza de reactie destul de buna si oricum dezbaterea din partid merge catre adoptarea unei astfel de conduite in situatii comparabile.
 
8. Ministrul francez de interne, care a vizitat de curand Romania a fost optimist referitor la intrarea noastra in Schengen. Si semnalele din Parlamentul European sunt pozitive. In aceste conditii, care este in realitate stadiul negocierilor pentru aderare?
 
Suntem pregatiti tehnic, trebuie sa discutam cu francezii si germanii ca sa degajam un compromis rezonabil. Venirea ministrului francez de Interne la Bucuresti a aratat ca Franta a primit mesajul nostru: relatia nu se reduce la Schengen, suntem parteneri strategici, avem interese comune de lunga durata si doar cooperand putem depasi aceasta stare de neincredere. Politisti romani vor merge la Paris pentru a ajuta politia franceza sa dezmembreze aceste retele de infractori romani, un magistrat roman va fi detasat in Franta, iar experti francezi sau din alte state membre vor lucra cu colegii romani la frontiere. Pe de altă parte, in fata presiunii din sudul Europei, a migratiei legale, precum şi diverselor forme de trafic, dezbaterea generală despre Schengen s-a redeschis. Se constata vulnerabilitatea sistemului Schengen, deci este in interesul tuturor celor 27 de state membre sa il imbunatatim. Contribuim la aceasta dezbatere, dar vrem sa o facem din interiorul spatiului Schengen.
 
9. In presa de la Bucuresti si Paris s-a creat o legatura intre opozitia Frantei la intrarea noastra in Schengen si rezilierea contractului pentru A2 cu firma franceza Colas. Poate fi apreciat gestul ca o palma din partea Guvernului?
 
Legaturile de acest tip astea sunt gratuite, nu se reziliaza un contract ca represiune la nu stiu ce rezerva a Frantei la un obiectiv al României, cum ar fi aderarea la Schengen. Contractele se supun unui drept comercial care are propriile lui norme, sunt respectate sau nu, pot fi reziliate, exista niste termene de executie.
 
10. SRI si DIICOT au retinut mai multi activisti islamisti sositi din Pakistan si Sudan, acestia fiind suspectati ca au legaturi cu retele teroriste. A crescut pericolul terorist pe teritoriul tarii noastre?
 
Nu suntem intr-un grad superior de alerta din acest punct de vedere, dar vigilenta serviciilor este obligatorie. Riscul terorismului islamic nu mai trebuie demonstrat, pericolul trebuie combatut din fasa si suntem oricand pregatiti sa descurajam, prin aplicarea legii, orice activitate bazata pe o ideologie extremista, fie ea politica sau religioasa. Altminteri comunitatea propriu-zis islamica din Romania,, cum ar fi turcii din Dobrogea, este cat se poate de cumsecade, integrata cultural si reprezentata in Parlament. Nu avem de ce sa ne inventam un adversar care nu ne da nicio durere de cap. Insa sigur ca daca apar probleme de acest ordin in sanul unor comunitati musulmane, legate de anumite asociatii si asa mai departe, trebuie sa fim atenti, insa aceasta nu este misiunea MAE.
 
11. Romania are o pozitie transanta fata de incalcarile drepturilor omului si de violenta impotriva civililor in Libia. Avem aceeasi pozitie si in cazul Siriei?
 
Sigur ca aparam principii si valori universale. Drepturile omului nu pot fi evaluate cu o dubla masura nicaieri, insa, in privinţa evolutiilor din lumea arabă, trebuie in acelasi timp sa judecam fiecare caz în parte. Siria a primit si din partea noastra indemnul ca reformele sa fie accelerate, pentru a evita un scenariu care poate duce la o schimbare radicala de regim. Nu e doar cazul Siriei. Fiecare regim din tarile arabe, opinia publica, societatea, tineretul, somerii, femeile, toti acestia cer drepturi de baza, o impartire mai corecta a resurselor, acces la pluralism politic si la libertatea de asociere. Sunt reforme care au devenit banale in lumea occidentala democratica, dar care sunt cerute de aceste popoare. Prin urmare, toate elitele conducatoare din statele arabe au de ales intre a pleca si a face reforme. Cu cat le fac mai repede, cu atat vor pastra pacea sociala si vor detensiona conflictele.
 
12. Necolaiciuc si Popa au fost extradati. Exista vreo sansa sa il vedem curand in tara si pe Omar Hayssam? Ce poate face MAE pentru ca asta sa se intample.
 
MAE nu are competente decat in participarea la negocierea unor acorduri de extradare, dar cooperam cu terte state de cate ori exista astfel de cazuri in care Justitia romana trebuie sa aplice un verdict definitiv. Mai multe detalii puteti afla la ministerul Justitiei.
 
13. Un mesaj de Paste pentru romani.

Imi pare rau ca ne indemnam unii pe altii la mai multă ingaduinta si la acte de convietuire armonioasa doar de Craciun si Paste. Ar trebui sa ne aducem aminte ca suntem un popor botezat, ca avem un bun simt traditional, care ne-ar indemna la mai multa decenta in viata publica, la mai multa ingaduinta reciproca. Prin urmare, sper ca lumina Pascala sa invinga toate formele de incrancenare, inclusiv din viata politica, si sa ne aduca pe toti la sentimente mai normale. Avem lucruri de facut pentru binele comun si in definitiv ne aflam, chiar daca nu mai vedem acest lucru, intr-un moment istoric propice pentru natiunea noastra.

Interviu publicat pe Ziare.com în 22 aprilie 2011

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>