Fundaţia Creştin-Democrată salută votarea în Parlament a Legii Turcan privind parteneriatul dintre stat şi culte în domeniul serviciilor sociale

de FCD

| 5 Comentarii

Fundația Creștin-Democrată salută votarea de către Parlament a proiectului de Lege privind parteneriatul dintre stat şi culte în domeniul serviciilor sociale. Este un proiect de lege care traduce în fapt două principii fundamentale ale construcției europene: solidaritatea şi subsidiaritatea.

În Europa de azi, statul nu mai are monopolul serviciilor sociale. Toate statele europene îşi pun azi problema cum să asigure o asistenţă socială de calitate prin parteneriate public-privat. Statul bunăstării nu mai este de multă vreme statul asistenţial, ci statul care invită mediul privat la asumarea responsabilităților sociale. În România avem un avantaj pe care nu l-am pus suficient în valoare: Biserici care se bazează pe un personal calificat şi care au o bogată tradiţie a filantropiei.

Istoric, în spațiul românesc, Biserica a fost cel dintâi “furnizor de servicii sociale”, prin activitatea caritativă pe care a desfăşurat-o la sate și orașe. Pentru a da un singur exemplu, clerul și laicatul transilvănean s-au implicat încă din secolul XIX în viața comunității. Asociații și organizații bisercești au oferit burse pentru tineri, asistență medicală, cantine pentru cei nevoiași, alfabetizare și instrucție școlară (limbi străine), oportunități pentru dezvoltarea personală și profesională (coruri de copiii, artizanat) sau chiar elemente de cunoaștere științifică sau tehnică (reguli de igienă, utilaje pentru micii agricultori, etc.). Este important ca, după cincizeci de ani de ideologizare atee, societatea românească să descopere această contribuție istorică a Bisericii la binele comun.

După 1989, bisericile creștine au redescoperit această tradiție de implicare socială, devenind un partener al statului în școli, spitale, armată, închisori. Colaborarea s-a făcut întotdeauna într-un cadru legislativ bine definit. Fundația Creștin-Democrată salută așadar inițiativa doamnei Raluca Turcan și a grupului parlamentar PDL.

Legea este doar o etapă în consolidarea legislaţiei prin care se construieşte relaţia dintre stat şi biserică. Prima etapă a fost adoptarea Constituţiei în 1991 – recunoaşterea autonomiei cultelor şi a sprijinului statului pentru desfăşurarea asistenţei religioase în instituţii care au misiuni specifice de asistenţă socială. A doua etapă a fost Legea cultelor, care prevede că statul recunoaşte cultelor rolul de parteneriat social şi statutul de factori ai păcii sociale (art. 7). A treia etapă a început în 2007 şi continuă în prezent – semnarea de Protocoale de cooperare în domeniul incluziunii sociale (de ex.: Guvern – BOR în 2007, urmat de cel cu Biserica Catolică). A patra etapă este această lege.

Se face așadar un pas important, dar nu şi cel din urmă. Avem nevoie pentru finalizarea procesului de consolidare a legislaţiei în domeniul Stat-Biserică şi de o lege-cadru, care să privească serviciile medicale oferite de cultele religioase şi felul în care statul poate delega din atribuţiile sale în domeniu.

Ca orice proiect legislativ care priveşte rolul religiei în societate, şi acesta a fost contestat de mai multe ONG-uri. A devenit o obişnuinţă ca în acest domeniu să se critice nediferenţiat, în numele unei pretinse laicităţi care de fapt nu recunoaşte nici un rol religiei în spaţiul public.

Această lege are la bază tratamentul egal (aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecţie şi a criteriilor de finanţare) şi libera concurenţă (asigurarea condiţiilor pentru ca toate cultele să aibă dreptul de a participa la accesarea fondurilor). Fundația Creștin-Democrată insistă ca orice flux financiar dinspre domeniul public către cel privat (și invers) să se facă în condiții de maximă transparență financiară.

Prin această lege statul nu va redirecţiona sume alocate deja altor furnizori de servicii sociale înspre culte. O parte din bugetul MMFPS va fi alocată proiectelor de asistenţă socială şi va putea fi accesată doar de culte. Nu există o cotă fixă pentru aceste proiecte, ci în funcţie de bugetul existent la un moment dat. Nu există garanţia că întreaga sumă alocată pentru aceste proiecte va fi alocată cultelor. Aceasta va depinde de capacitatea comunităților religioase de a gândi și de a redacta proiecte.

Introducerea unui nou mecanism de finanţare a asistenţei sociale nu crează, prin ea însăşi, discriminare. Nu vorbim deci de discriminare, ci de diferenţiere în sfera furnizorilor de servicii sociale, în funcţie de competenţele specifice fiecăruia.

Proiectele care vor fi finanţate pe baza mecanismului instituit de această lege vor fi supuse tuturor rigorilor de control din partea statului, inclusiv din partea Curţii de Conturi (art. 13). Prin mecanismele sale de control, această lege instituie un regim mai strict decât în prezent în ceea ce priveşte cultele (nu şi ONG-urile care vor fi, ca până acum eligibile să participe la programe de asistenţă socială).

Parteneriatul social instituit de această lege va face ca fondurile destinate asistenţei sociale să fie mai eficient folosite. Statul nu este decât un administrator al fondurilor destinate acestui tip de activitate, iar rolul său ar trebui pe viitor să fie acela de arbitru în supravegherea respectării cadrului normativ.

Ne exprimăm convingerea că aplicarea acestei legi va duce la servicii sociale de o calitate mai bună dar şi la creşterea gradului de coeziune socială de care România duce lipsă.

 15 martie 2011

Dr. Teodor Baconschi, Preşedinte FCD

Lect. dr. Adrian Papahagi, Vicepreşedinte FCD

Prof. dr. Radu Carp, Director politic FCD

Lect. dr. Mihail Neamțu, Director de programe FCD

Lect. dr. Radu Preda, membru fondator FCD

5 comentarii despre „Fundaţia Creştin-Democrată salută votarea în Parlament a Legii Turcan privind parteneriatul dintre stat şi culte în domeniul serviciilor sociale

  1. Pingback: Credinţa Adevărată » Blog Archive » Patriarhia Romana despre Legea parteneriatului Stat-Biserica: Exista riscul pentru credinciosii ortodocsi de a fi supusi prozelitismului altor Culte

  2. BISERICILE SA SE AUTOFINANTEZE 100%.
    Nici un ban din fonduri publice (la care contribui din greu si subsemnatul) nu are ce cauta in finantarea vreunui cult (BOR, BC, mozaic, islam- egal).
    Sa adune bani de la credinciosi (fiecare de la citi are).
    Sa plateasca impozite pe proprietati si pe venituriasa cum o fac si eu).
    Sa finanteze ce proiecte doresc, din fonduri proprii, iar la orice apel /linie de finantare deschisa (c e de stat, ca e din fonduri UE sau alte surse) sa intre in competitia de depunere/evaluare proiecte la fel ca orice alt beneficiar eligibil. Fara o lege speciala pt culte si proiectele lor.
    Sa construiasca biserici, caterale sau orice doresc din fondurile proprii, achizitionind terenurile de pe piata libera ca orice alta institutie/fima/pers fizica sau juridica ce vrea sa construiasca).
    Ca si contribuabil nu vrea sa fiu platitor de taxe, impozite, TVA si etc la un buget local/central ce fnanteaza culte. Sa se autofinanteze singure, asa cum si eu ma “autofinantez” singur, din munca si veniturile proprii, dupa ce imi platesc darile, birurile si obligatiile impuse de stat.

  3. Pingback: Fundatia Crestin-Democrata, condusa de Teodor Baconschi: Dupa 50 de ani de ideologizare atee, societatea descopera contributia Bisericii la binele comun prin parteneriatul Stat-Biserica | Ziare net - Stiri din presa

  4. Pingback: Fundatia Crestin-Democrata, condusa de Teodor Baconschi: Dupa 50 de ani de ideologizare atee, societatea descopera contributia Bisericii la binele comun prin parteneriatul Stat-Biserica - Revista Presei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>