17 decembrie 2010 – Conferinţa “Exodul şi reîntoarcerea creierelor. Atragerea tinerilor cu studii în străinătate în sistemul privat şi public românesc”

| 0 Comentarii

    • Institutul de Studii Populare si Fundatia Konrad Adenauer

au organizat

Conferinţa

Exodul şi reîntoarcerea creierelor. Atragerea tinerilor cu studii în străinătate în sistemul privat şi public românesc

Organizator: Adrian Papahagi, director adjunct ISP, vicepresedinte FCD

Argument: Exodul creierelor este una din principalele cauze ale înapoierii şi stagnării României. În prezent, se încearcă la nivel naţional diverse formule: bursierii guvernului român semnează clauze prin care se obligă să revină în ţară la terminarea stagiului; CNCSIS acordă prime de instalare considerabile tinerilor cercetători care obţin granturi, etc. Totuşi, hemoragia nu poate fi oprită. Ce politici publice pot să inverseze acestă tendinţă şi să readucă în ţară tinerii de valoare?

Data: vineri, 17 decembrie 2010

Locul: Hotel Howard Johnson, Sala Iridium

Invitaţi: Daniel Funeriu (Ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului), Anca Harasim (Director executiv, Camera de Comerţ Americană în România), Adrian Curaj (Director UEFISCSU), Maria-Magdalena Jianu (Director general, Agenţia de Credite şi Burse de Studii), Sandra Pralong, Dragoş Preda (Vicepreşedinte, Liga Studenţilor Români din Străinătate).

Program: 9:30 Sosirea invitaţilor

Moderează: Adrian Papahagi

10:00 “Legea învăţământului: soluţii pentru atragerea tinerilor cu studii în străinătate” (Daniel Funeriu)

10:20 “Strategii private de atragere a tinerilor cu studii în străinătate” (Anca Harasim)

10:40 “De ce ne-am întors?” (Sandra Pralong)

11:00 “Strategii publice de atragere a cercetătorilor români din străinătate” (Adrian Curaj)

11:20 “Revenirea bursierilor în sistemul public românesc” (Maria-Magdalena Jianu)

11:40 “De ce să ne întoarcem?” (Dragoş Preda)

Acoperire media:

Magda Barascu

CampusNews

Vineri, 17 decembrie 2010, 10:08

Exodul creierelor este una din principalele cauze ale inapoierii si stagnarii Romaniei. Se incearca la nivel national diverse formule: bursierii guvernului roman semneaza clauze prin care se obliga sa revina in tara la terminarea stagiului. Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior acorda prime de instalare considerabile tinerilor cercetatori care obtin granturi. Ce politici publice pot sa inverseze acesta tendinta si sa readuca in tara tinerii de valoare? Cum transformam exodul tinerilor in avantaj?

Institutul de Studii Populare si Fundatia Konrad Adenauer organizeaza vineri conferinta “Exodul si reintoarcerea creierelor. Atragerea tinerilor cu studii in strainatate in sistemul privat si public romanesc”

CampusNews a transmis LIVE TEXT dezbaterea “Exodul si reintoarcerea creierelor”

Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Daniel Funeriu, povesteste despre experienta lui ca student roman in strainatate si vorbeste despre solutiile propuse de noua lege a invatamantului pentru atragerea tinerilor cu studii in strainatate:

  • “Am plecat singur in 1988 in Franta. Mi-am luat doctoratul in chimie, am stat 11 ani in Franta. Dupa care, in 1999 am plecat in Statele Unite.
  • Pana in 2002 nu m-am gandit ca as putea sa ma intorc in Romania. Serios am inceput sa ma gandesc la intoarcearea in Romania in 2003. Nu voi spune clar care a fost motivul principal pentru care m-am intors in Romania, pentru ca nu ma va crede nimeni. Decizia de a te intoarce in Romania este o decizie strict personala.
  • Daca intr-adevar vrem sa schimbam ceva, cei care studiaza si au studiat inafara, trebuie sa ne asteptam ca noi insine sa schimbam sistemul la care ne intoarcem. Trebuie sa creeam un cadru.
  • Decalajele sunt atat de mari incat daca vrem rapid sa ne dezvoltam, trebuie sa avem o infuzie in mediul academic.
  • Cum facem ca tinerii romani din strainatate sa se intoarca?
  • Cand activam in cercetare nici eu, nici colegii mei, chiar daca am fi gasit in Romania bani pentru cercetare, in conditii financiare corecte, multi dintre noi nu se gandeau sa se intoarca din cauza modului in care se fac promovarile in sistemul academic, pentru ca exista bariere bazate pe nepotism
  • Ce incerc sa fac este sa deschid sistemul universitar, sa-l eliberez din camasa de forta in care se afla.
  • Universitatile sunt adevarate corporatii, daca ar fi conduse in stil corporatist, mediul universitar s-ar elibera din camasa de forta.
  • In Romania avem de-aface cu eternizarea in functii. Nu am vazut iesiri elegante din scena.
  • Nu vreau sa politizez aceasta discutie. Noua Lege a Educatiei Nationale nu este sustinuta in Parlament tocmai de rectori, cadre universitare. Vi se pare normal ca un rector sa voteze modul in care el va fi numit? Mi se pare un exemplu perfect de conflict de interese.
  • Ne aflam astazi intr-un sistem total inadecvat care nu se potriveste nevoilor studentilor romani in strainatate.
  • Un mare esec a fost Bursa Romaniei. Am trimis niste tineri in strainatate, pe care la intoarcere, i-am obligat sa lucreze intr-un sistem total nepotrivit pregatirii lor.
  • Este dificil sa-i ceri unui cercetator roman aflat in strainatate sa se intoarca in Romania. Trebuie sa-i creezi un laborator, sa creezi un sistem, trebuie sa aiba finantare. Si nu trebuie sa-i impui ca intoarcerea sa fie definitiva.
  • Bugetul cercetarii pe 2011 este mai mare cu 42% decat cel din 2010.
  • Procedurile prin care se realizeaza promovarea in domeniul universitar sunt centrate exclusiv pe calitate, in noua lege a educatiei.
  • Am decis sa intru in viata politica in momentul in care am fost imun la injuraturile de pe forum.
  • Va fi un moment cand va trebui sa vorbim foarte serios si de politica facuta pe bloguri.
  • La ora actuala nu exista o baza legala pentru recunoasterea automata a studiilor in strainatate.
  • Istoria vazuta de aproape nu este niciodata frumoasa. Rezultatul poate sa fie frumos.

Anca Harasim, directorul executiv al Camerei de Comert Americane in Romania povesteste despre experienta sa ca masterand la Harvard si programele in care este explicata:

  • Comunitatea de romani era a doua ca marime la Harvard in 1991-1992
  • Incercam sa flexibilizam legislatia in domeniul muncii in Romania
  • Am fost si sunt implicata in programe care au trimis tineri romani la studii in strainate.
  • Educatiei private i se acorda insuficienta importanta in legea educatiei.
  • Cum devine atractiv mediul academic pentru romanii care aleg sa se intoarca? Aici este problema.
  • Este nevoie de un feedback permanent intre industrie si scoala.
  • Tinerii romani din strainatate sunt implicati si vor sa gaseasca solutii la problemele existente in sistemul educational romanesc.
  • Se poate crea o platforma Return to Romania pentru romanul care doreste sa se intoarca in Romania, care sa ofere informatii de baza despre oportunitatile pe care le poate gasi la intoarcearea acasa, o platforma care sa dea informatii despre job-urile existente pe piata.
  • Ce-o sa-i motiveze pe cei ce au studiat in strainatate, este ceea ce se intampla in Romania.

Sandra Pralong, autoarea volumului De ce m-am intors in Romania, a vorbit despre de ce este important ca romanii care se intorc acasa sa ramana in Romania:

  • Ce au oamenii care se intorc in Romania care sa ne fie util?
  • Oamenii care se intorc pot sa ajute la modernizare, au deprins o alta etica a muncii.
  • Ne trebuie exigenta pe care au deprins-o in strainatate cei care au studiat acolo.
  • Avem nevoie de tinerii care studiaza inafara si ei au nevoie de noi.

Adrian Curaj, directorul Unitatii Executive pentru Finantarea Invatamantului Superior si a Cercetarii Stiintifice Universitare, a declarat ca nu revenirea elitelor in tara este importanta, circulatia lor cel mai important lucru.

  • Subiectul este revenire sau circulatie. Dar ce ne facem cu cei care se formeaza
  • An de an pierdem cei mai buni elevi si studenti.
  • Avem nevoie sa creeam conditii pentru elevii de liceu care trebuie sa stie daca vor merge la o universitate din Romania, vor avea granturi pentru cercetare. Si apoi pot sa circule.
  • Romania este singura tara din Uniunea Europeana care a reusit sa foloseasca fonduri europene pentru burse de doctorat si post-doc.

Daniel Funeriu: “In Romania ajungi conducator de doctorat la 53 de ani. In vest poti ajunge unde la 35-40 de ani.”

  • Universitatile din Romania nu reusesc sa-si creeze grupuri de conducatori de doctorat.
  • Anul asta reusim sa crestem bugetul cercetarii.
  • Principala caracteristica a mediocritatii este solidaritatea.
  • Vreau sa fac un apel catre elite, m-am saturat de catre apelul catre lichele.
  • Ati auzit vreo critica pe fond a noii legi a educatiei? Vreo dezbatere pe articole?
  • Cand vrei sa schimbi un sistem trebuie sa ataci centrii de putere.
  • Trebuie sa reformam centrii de putere ai mediului universitar.

Maria-Magdalena Jianu, directorul general al Agentiei de Credite si Burse de Studii a declarat ca domeniul filologic si domeniul stiintelor politice sunt cele care beneficiaza de cei mai multi bursieri.

  • Din 2008 Marea Britanie si China sunt tarile cu cei mai multi studenti romani bursieri.
  • Din datele agentiei, majoritatea studentilor carora le dam bani, se intorc. Doar 5-7% nu se intorc si ii actionam in justitie, deoarece beneficiaza de banii statului.
  • Decizia de intoarcere acasa este a tanarului si sunt total de acord ca este personala de fiecare data.
  • Universitatile vor fi obligate in noua lege a educatiei sa isi atraga inapoi studentii si elitele.

Dragos Preda, vicepresedintele Ligii Studentilor Romani din Strainatate:

  • Inafara companiile spijina educatia inca din clasele primare
  • Noi ne temem de parteneriatul public-privat.
  • Foarte multi studenti romani care se intorc sunt cei care pleaca cu bursele statului.
  • Ar trebui creata o sinergie cu cercetatorii si profesorii romani dinafara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>